IrisnaarThailand.reismee.nl

Een dól-fijn Mauritius

Dinsdag gingen we op zoek naar dolfijnen. Er worden op het eiland een hoop tours aangeboden, maar Céline kwam via social media in contact met 'Vitamin Sea', een stel dat met een speedboot dolfijnen en walvissen spotten en hier regelmatig foto's en video's van posten. Enige vorm van zekerheid?Om 04:00 uurging de wekker enom 05:00 uurwaren we al onderweg naar de andere kant van het eiland met onze taxichauffeur genaamd Camben. De taxi's die het hotel aanbiedt, zijn een stuk duurder in vergelijking met de lokale taxi's. Voor 55€ (retour) reden we samen naar het zuiden. Het eiland is ongeveer net zo groot als de provincie Utrecht. We stapten op de boot met Marine en Cedric. We hebben gekozen voor een private tour omdat Cedric ons wees op de vele Chinezen die op dit moment naar Mauritius komen. Daarnaast stapte ook Brett aan boord, een typische "wanderlust man" die na zijn scheiding zijn twee huizen in Kaapstad heeft verkocht en sindsdien de wereld rondreist. Dus, op zoek naar dolfijnen! Het is nog fris aan boord en de zon komt langzaam achter de bergen tevoorschijn. Na een half uur varen spotten wij de eerste twee tuimelaars. Althans ik alleen boven water, terwijl ik aan het knommelen was met mijn onderwatercamera en de beslagen glazen van mijn duikbril aan het poetsen was, is Céline onderwater heel dichtbij gekomen. Wat een joekel! Er waren ook een hoop langsnuitdolfijnen (ook wel spinnerdolfijnen genoemd), maar de tuimelaars joegen ze weg. Opnieuw de boot op en de tuimelaars achterna. Dit herhaalde zich meerdere keren, de sport is namelijk om op het juiste moment het water in te springen terwijl de dolfijnen ons tegemoet komen. Na drie keer proberen zakte de hoop in mijn flippers... Maar even later mocht ik ze onder water ontmoeten, het waren er een hele hoop! Fantastisch!! Ik voelde me alsof ik één van hen was. Niet zó snel uiteraard, maar toch! Ik denk dat we nog wel zo'n vijf keer het water in zijn gesprongen om met ze mee te zwemmen. Geweldig! Wat een fijne beestjes. Terug aan land stelt de taxichauffeur voor om langs vele bezienswaardigheden te rijden die het eiland te bieden heeft, voor 800 MUR extra = €20,- Dat doen we! We zijn door het National Park gereden, gestopt bij een van de vele watervallen en verschillende uitkijkpunten hoog in de bergen. Op dat moment kom ik er achter dat ik mijn zonnebril kwijt ben. (Lees: mijn nieuwe dure zonnebril die ik een week voor vertrek aangeschaft heb, omdat mijn vorige gestolen is op de tennisclub). Balen!! In paniek vraag ik de chauffeur of we niet terug kunnen rijden naar de haven, waar we naar het toilet zijn geweest. Ik weet zeker dat ik deze daar heb laten liggen. De beste man belt Marine en Cedric en vraagt of ze even kunnen gaan kijken. Vijf minuten later belt Cedric terug: gevonden! Zucht, wat een opluchting. Voordat we deze op gingen halen hebben we nog typisch Mauritiaans gegeten (creoolse curry).

Curry's genoeg hier in Mauritius: Thaise curry, Indiase curry en Mauritiaanse curry. Maar de volgende dag hadden we toch wel weer zin in Italiaans. Ik heb spijt als de ober komt aanlopen met mijn "crab soup" en een tang naast mijn bord legt. Terwijl Céline heel hard begint te lachen, vraagt de ober aan mij wat er mis is. Ik kijk hem aan en zeg beschamend dat ik werkelijk geen idee heb hoe ik de krab moet eten. (Had ik maar beter opgelet tijdens de drie seizoenen Masterchef Australia...) De soep was lekker en tja, de krab.. Ik heb mijn best gedaan!
Tegenover ons zitten een stel Chinese jongeren die de ober duidelijk proberen te maken wat ze willen bestellen. Ze spreken geen Engels en laten de ober foto's zien van hun laatste bezoek aan het restaurant. Spaghetti met mosselen, geloof ik. Vreemde wezens, die Chinezen. Constant op de telefoon, spelletjes spelen, en eten met de mond open.
Vrijdag is Céline gaan paardrijden bij Le Morne, ook weer in het zuidelijke gedeelte van het eiland. Online heeft ze een groepsrit geboekt, maar bij aankomst blijkt dat Céline de enige is. Een privé-rit was aanzienlijk duurder, dus wat een geluk! Onder begeleiding van een gids het paard op, genaamd September (toepasselijk!). Ik pas vanwege mijn allergie dus de taxichauffeur zet mij af op het strand waar Céline later langs zal komen. Ik loop een stuk door en kom op een stuk strand terecht van een resort en installeer mij op een strandbedje. Iedereen ligt op een witte handdoek, behalve ik. Zullen ze het opmerken? Een half uur later word ik aangesproken door een medewerker van het hotel. Shit, denk ik... Of alles goed met mij gaat, of ik iets nodig heb en of hij mijn zonnebril even moet poetsen? Ik bedank hem en ga verder met het lezen van mijn boek, alsof ik een vaste gast ben. Dan komt Céline voorbij gedraafd en hebben we een klein fotomoment. Le Morne is een gebied dat zich kenmerkt door de grote berg, Le Morne Brabant. Een ontzettend mooi maar afgezet gebied. De berg diende vroeger als toevluchtsoord voor gevluchte slaven. Toen de slavernij werd afgeschaft in 1835, wilde de politie hen informeren. De komst van de politie werd verkeerd begrepen en de slaven sprongen van de rotsen af, met de dood als gevolg. Een heel indrukwekkend verhaal, terwijl we er langs rijden. Het gebied is sindsdien afgezet uit respect voor de omgekomen slaven.
Het is dezelfde berg waar ik ook zou kunnen paraglyden. In gesprek met Marine laat ze mij weten dat ze het nog nooit gezien heeft, terwijl ze aan de voet van de berg woont! Ik laat die activiteit dus maar voor gezien..
Hoe kan ik dan mijn vakantiegeld beter besteden? Juist: aan eten! Gisterenavond zijn we op zoek gegaan naar het typische Mauritiaanse restaurant, dat Céline al eerder op internet voorbij had zien komen. In een smalle, donkere steeg ligt "La Rougaille Creole." We worden verwelkomd met de 'catch of the day' en nemen plaats. Samen gaan we voor de seafoodplatter, van alles wat. Onze eerste ervaring met kreeft! Daarnaast ook krab, inktvis, octopus, hele grote en kleine garnalen én snapper. Mmmm! Met de "tang," de "schroevendraaier" en een portie geduld hebben we samen zitten vetzakken en smikkelen.
Waar we vanavond gaan eten blijft nog een verrassing. Onze taxichauffeur heeft ons laten weten dat de lokale mensen geen kip of koe eten omdat er recentelijk nog salmonella en de gekke koeienziekte heeft geheerst.
Verdorie, het wordt weer vis vanavond ;)

Reacties

Reacties

Gerard

Toen we op Zanzibar waren heb ik ook eens met dolfijnen gezwommen. Inderdaad een hele ervaring.
Veel plezier, dames.

Resi

Wat een leven, heerlijk!!

nellie

waat ein belaevenisse weer! Geej kint daor weer lekker vaerder geneete. En weej weer geneete van ôch verhaole. Geneet ze nog vaerder en kom gezond en veilig weer truuk. Groetjes van os twiëtjes.

Bernard

Waat bin ik jaloers op ôch... Had ik nôw toch maar die kôffers gesjouwd!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active