IrisnaarThailand.reismee.nl

Chiang Rai

Wat een week in Chiang Rai! Van een luxe resort naar een primitief bestaan. Ik heb verbleven bij de Akha-stam. Zij leven in een klein dorpje boven in de bergen hier in Chiang Rai, waar het uitzicht prachtig is. De mensen hier zijn arm en leven van praktisch niets. Slapen doe ik op een matras (lees: plank), de douche is ijskoud en het eten is afhankelijk van wat er verkrijgbaar is.

De groep bestaat uit negen. Er zijn maar weinig mensen die dit programma kiezen. Ik deel mijn hut met Anouk oet Velden en Tiffany from Makau (schrijf ik dat zo?). Toen Rebecca aus Kempen hoorde dat ik uit Venlo kwam, vroeg ze mij of ik de vis van Backus kende, want daar gaat ze iedere maand met de familie eten. Ik kijk echt nergens meer van op!!
Na een vermoeiende busreis de maandag vooral besteed aan uitrusten. Even acclimatiseren. Dinsdag kreeg ik de keuze: construction work of Engelse les geven. Ze zijn erg creatief hier dus heb ik gekozen voor het werk op eigen terrein. De mensen werken hard en niets is onmogelijk. Ik heb mijzelf bezig gehouden met het uithakken van zand en klei en het maken van een vloer van cement. Te gek! Ook heb ik de stenen bij de wc's geverfd. De echte zware klussen heb ik aan mij voorbij laten gaan; ik heb namelijk nog vier weken te gaan en wil graag gezond blijven..
Woensdag heb ik voor het eerst in mijn leven een jungletrekking gedaan. Werkelijk geweldig, maar zwaar! Opgeven was geen optie. Vlakke paden kennen ze hier niet. Ik heb op smalle paadjes boven diepe afgronden gelopen, dwars door rijstvelden en koffieplantages. Ik heb onmogelijke heuvels beklommen met een prachtig uitzicht. Wat een ervaring en wat ben ik trots op mijzelf! Midden in de jungle hebben we bamboe gehakt waarmee we gekookt en gegeten hebben. Zelf heb ik mijn eetstokjes gemaakt met een hakmes. Ik heb de gids mijn bord en beker laten hakken omdat ik mij meer bezig gehouden heb met koken. Fascinerend hoe in een bamboe-koker groentesoep gemaakt werd op het vuur. Niet te beschrijven, eigenlijk!
Na de trekking zijn we naar een Natural Hot Spa gebracht. "Oh my Buddha" (uitspraak die zij hier geregeld gebruiken), eindelijk warm water en een fijne douche!
Hier in de bergen is het vochtig en koud, vooral in de nachten. Slapen is soms onmogelijk. Een koude douche bij mijn verblijf laat ik dus liever achterwege. Misschien ben ik te verwend? Het regenseizoen is begonnen en ik ben 24/7 vies. Het duurde even voordat ik dit geaccepteerd had. Maandag heb ik nog heel fanatiek mijn kleren staan wassen, maar drogen doet het hier niet. Volgende week hoop ik in Hua Hin alleen maar een bikini te dragen, zodat ik de totale inhoud van mijn backpack naar een wasserij kan brengen...
Donderdag heb ik met Anouk en Tiffany verbleven bij een gezin van de Akha-stam. Het is vandaag Buddha-dag (de betekenis is mij onbekend) en we hebben een ceremonie bijgewoond in de 'tempel' hier. Daarna hebben we met de bevolking in het dorp mexicaanse zonnebloemen geplant. Ik kon daarna wel een Badedas-bad gebruiken.
Vrijdag zijn we gaan kanoën en in de middag en avond stond the cultural exhange centraal. We zijn gedropt bij een lokale markt en iedereen moest ingrediënten zoeken van een typerend gerecht uit het land van herkomst. Ik heb met de andere Nederlandse meiden wortelestamp gemaakt. Ze hadden aardappelen, yes!! Na zeven satétjes, een gefrituurde sprinkhaan en worm (de kevers heb ik maar laten liggen), terug naar ons verblijf om het eten te bereiden.
Vóór het diner werd door de stam een kleine ceremonie gehouden om ons hun dankbaarheid te tonen. Tijdens deze ceremonie werd mij rijst, ei, happy-water (zelfgebrouwen whiskey) en thee aangeboden. Happy-water, maar vooral rijst, is erg belangrijk voor de bevolking hier.
Tot laat in de avond heb ik gesproken met de broer van de coördinator. Hij heeft gitaar gespeeld en liedjes voor me gezongen. Hij is zelfs nog een fles happy-water gaan halen (want dat is goed voor mijn gezondheid vond hij) en we hebben nog uren gesproken over onze normen en waarden. Ik vind het treurig hoe arm de mensen hier zijn. Het is zó simpel voor ons Nederlanders om naar een ander land te gaan. Veel mensen hier hebben niet eens een paspoort en zullen Chiang Rai ook nooit verlaten.
Op de laatste dag heb ik weer iets van mijn lijstje kunnen strepen: the White temple! Check! (Google is your friend). Ook hebben we een waterval bezocht na een wandeling van 1.400 meter door de jungle (lekker hendig op mijn slippers). Na het buikje rond te hebben gegeten voor €0,50 op de avondmarkt in Chiang Rai city weer op de bus gezet, terug naar Singburi.
Nu op naar Hua Hin: op naar het strand, de cocktails, de Thaise massage en de spa! Hè, bah.

Reacties

Reacties

Céline

Hè, getver. Enjoyyyy XXX

Will

Geweldig Iris, wat je allemaal meemaakt en hoe je het beschrijft! Geniet van Hua Hin, een douche en vooral van je haren wassen met warm water. Hier heel gewoon....maar op sommige plekken in de wereld een luxe. Macau, zo schrijf je het, is een voormalige Portugese kolonie en is tegenwoordig een apart onderdeel van China, net zoiets als Hong Kong.
Liefs en eet maar lekker in Hua Hin xxxx

Will

en nog vergeten: Macau is het Las Vegas van het Verre Oosten xxxxx

nellie

waat weer ein prachtig verhaol! De maks dao waal geweldig waat mei, det zoele eigelik mier minse motte kinne ervare. En dan al daen ermood en toch de gelukkige minse mei te meuge make. Ik dink des dich straks asse thoes bis net oetverteld kums. We zien beniejd. Geneet en werk ze nog en wies ut volgende verhaol weer.
Groetjes van os twieetjes

Resi

Waat ein ervaring weer. Det alles neme ze dich neet aaf.
Love you en geneet.

wim

bikkel!!!!
Wat is dr trouwes mis met kaevers???

mariet

Piet en ik geneete van dien verhaol. was dich allemaol meimaks is geweldig!!! leuk desse auk nog "büurtgenaote" trefs.zoe klein is de waereld!! We kieke oet nao dien volgend verhaol. Love en groetjes van ôs.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active